Spirulina este un aliment cu un profil nutrițional atât de complet încât NASA și Agenția Spațială Europeană vor să îl includă în dieta astronauților de pe navele spațiale și a celor care vor efectua misiuni pe planeta Marte.

Una din cele mai vechi forme de viață de pe Pământ, spirulina continuă să fie subiect de studiu pentru cercetători din întreaga lume. Nu mai puțin de 1800 de articole științifice detaliază compoziția nutritivă și beneficiile acestui superaliment care, conform ONU, ar putea fi o soluție pentru combaterea malnutriției în țările în curs de dezvoltare.

CE ESTE SPIRULINA?

Spirulina este de fapt o algă de culoare verde-albăstruie care crește în ape dulci și sărate deopotrivă. Culoarea sa specifică este dată de ficocianină (pigment albastru) și clorofilă (pigment verde), antioxidanți puternici și două din principalele substanțe active ale spirulinei.

Astăzi, spirulina este crescută pe suprafețe întinse special amenajate dar și în bazine mai mici. Întregul proces este unul relativ simplu și presupune agitarea apei (manual sau mecanic în funcție de suprafață).

Deși există dovezi ale consumului încă de pe vremea Aztecilor, spirulina a început să fie produsă în scop comercial abia în anii 1970 în Franța. După recoltare, aceasta este uscată și transformată în pulbere care fie se consumă ca atare, fie este folosită pentru producția capsulelor și a comprimatelor.

SPIRULINA, O SOLUȚIE PENTRU COMBATEREA MALNUTRIȚIEI

Spirulina a atras atenția nu doar celor de la NASA ci și reprezentanților ONU. Datorită profilului nutrițional impresionant, spirulina este privită ca o sursă de hrană completă ce ar putea fi folosită pentru combaterea malnutriției în țările mai puțin dezvoltate. O serie de rapoarte și studii vin să întărească acest lucru.

De exemplu, în raportul “Abordări durabile pentru combaterea malnutriției”, Urs Heierli, fost director al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare din Bangladeș și India arată că administrarea chiar și a unui singur gram de spirulină pe zi unui copil poate duce la îmbunătățirea alimentației și corectarea malnutriției în câteva săptămâni.

Un alt studiu arată că un consum zilnic de 10g de spirulină îmbunătățește vizibil și mult mai repede starea copiilor subnutriți din zona Africii Centrale.

CE CONȚINE SPIRULINA?

Dintre toți nutrienții pe care îi conține, spirulina se remarcă în mod special prin nivelul de proteine: 50% până la 70%, mai mare decât carnea roșie care conține 27% proteine. De asemenea, proteinele din spirulină se digera mai bine, într-o proporție de 83% – 90% în comparație cu chlorella de pildă.

Pe lângă proteine, spirulina conține și:

  • fibre dietetice;
  • acizi grași din grupul Omega, printre care și acid gamma-linolenic (GLA) care se mai găsește și în laptele matern;
  • minerale – fier, magneziu, mangan, zinc, cupru, seleniu, sodiu, fosfor și potasiu;
  • clorofilă;
  • lipide;
  • vitaminele A, E, K și cele din complexul B (B1, B2, B3, B5, B6, B9);
  • un conținut de calciu aproape la fel ca cel al laptelui;
  • 15% – 20% carbohidrați.

Conținutul de fibre ușor digerabile nu este singura diferență între spirulină și chlorella. Deși ambele sunt alge și foarte asemănătoare între ele (atât de asemănătoare încât până și oamenii de știință le-au confundat în anii 1940), există diferențe notabile între cele două (vezi infografic) => 

CE GUST ARE SPIRULINA?

Dacă toate sursele de hrană benefice organismului ar avea gust de ciocolată, cu siguranță am fi mai sănătoși. Spirulina se numără printre acele alimente la care închizi ochii (și la propriu, și la figurat) atunci când vine vorba de gust pentru că știi cât de benefic este consumul acestora pentru tine.

Da, ai ghicit, spirulina nu are un gust pe placul tuturor; mulți îl aseamănă cu gustul unei înghițituri zdravene de apă de mare în timp ce alții tind să-l compare cu cel al peștelui. În fond, spirulina este o algă, așadar trebuie să te aștepți la un gust apropiat de cele menționate.

În cazul în care nu poți consuma pulbere de spirulină ca atare, amestecată cu apă, poți opta pentru varianta sub formă de capsule sau comprimate, mult mai ușor de administrat.

De asemenea, există numeroase modalități de a include acest superaliment în dieta ta: colorează-ți smoothie-ul cu pulbere de spirulină, adaug-o în alte băuturi naturale reci sau la temperatura camerei (niciodată fierbinți) sau în shake-ul de recuperare după exercițiile fizice. Amestec-o în dressing-ul pentru salată, în sosuri, chiar și deserturi precum batoane și biluțe energizante. Posibilitățile sunt nenumărate!

BENEFICIILE SPIRULINEI

Cu un profil nutrițional atât de complex, nu este de mirare că spirulina este folosită astăzi nu doar pentru menținerea sănătății, ci și prevenirea, respectiv ameliorarea anumitor afecțiuni.

  • SOLUȚIE PENTRU ARSENICOZĂ (INTOXICAȚIA CU ARSENIC)

Intoxicația cu arsenic este o problemă mai ales în zone ale unor țări precum India, Bangladeș, Taiwan sau Chile unde apare în urma consumului de apă contaminată. Asocierea dintre spirulină și zinc s-a dovedit a fi eficientă în scăderea nivelului de arsenic din organism, devenind astfel o soluție pentru combaterea acestei probleme.

Într-un studiu efectuat pe 41 de persoane cu asenicoză, 24 dintre cei care au primit de 2 ori pe zi, timp de 16 săptămâni o soluție de 250mg de spirulină + 2mg de zinc au înregistrat o scădere cu 47% a nivelului de arsenic din organism comparativ cu grupul placebo.

Spirulina ar putea fi folosită ca tratament în intoxicații cu substanțe poluante care se regăsesc în mediul înconjurător.

  • ÎMBUNĂTĂȚEȘTE REZISTENȚA MUSCULARĂ ȘI ANDURANȚA

Spirulina este o sursă bogată de proteine esențiale în procesul de creștere a masei musculare și fier necesar pentru transportul oxigenului către mușchi. Consumul acesteia îmbunătățește capacitatea de rezistență la efort prin amânarea epuizării în timpul exercițiilor fizice.

  • POATE ȚINE SUB CONTROL DIABETUL

Studii efectuate până în prezent arată rezultate promițătoare în ceea ce privește controlul diabetului de tip 2 prin consumul zilnic al spirulinei. Acest lucru se datorează capacității de a reduce/menține nivelul de zahăr din sânge în limite normale. 

Într-un astfel de studiu efectuat timp de 2 luni pe 25 de persoane cu diabet, administrarea zilnică a 2g de spirulină a condus la scăderea valorilor de HbA1c (Hemoglobină glicozilată). HbA1c este analiza care determină media glicemiei pe ultimele 3 luni.

În cadrul acestui studiu, administrarea spirulinei a avut ca efect reducerea cu 1% a parametrilor HbA1c, acest 1% fiind echivalentul unei rate mai mici de deces cauzate de diabet cu 21%.

Spirulina poate fi introdusă în dieta persoanelor cu diabet însă nu trebuie să înlocuiască tratamentul prescris de medicul specialist!

  • SCADE TENSIUNEA ARTERIALĂ

Persoanele hipertensive găsesc în spirulină un aliat de nădejde pentru scăderea tensiunii arteriale. Acest beneficiu se datorează, printre altele, ficocianinei din compoziție, pigmentul albastru cu proprietăți antihipertensive.

Mai mult, spirulina reduce inclusiv nivelul colesterolului, factor de risc care favorizează apariția afecțiunilor cardiovasculare.

  • EFICIENTĂ ÎN RINITA ALERGICĂ

Administrarea chiar și a unei doze mici de 2g are ca efect ameliorarea simptomelor specifice rinitei alergice (strănut, lăcrimarea și mâncărimea ochilor, nas înfundat) comparativ cu grupul placebo, se arată într-un studiu la care au participat 127 de persoane. 

Spirulina este recomandată în rinita alergică deoarece are efecte antiinflamatorii și inhibă producția moleculelor proinflamatorii ce favorizează apariția problemelor la nivelul sinusurilor. 

  • RECOMANDATĂ PENTRU TENUL GRAS ȘI MATUR

Într-un studiu clinic realizat în cadrul Universității din Sao Paulo, Brazilia, 40 de femei cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani au folosit de 2 ori pe zi, timp de 28 de zile, o cremă dermatocosmetică cu extract de spirulină. În urma evaluării rezultatelor s-a constatat că spirulina este eficientă în îngrijirea tenului matur și cel al persoanelor mai tinere: aceasta hidratează pielea, controlează excesul de sebum și protejează bariera cutanată, care la rândul ei ne oferă protecție împotriva factorilor externi.

Spirulina este un ingredient valoros în produsele cosmetice și poate fi folosită inclusiv în măști homemade.

SPIRULINA – ADMINISTRARE

Indiferent sub ce formă alegi să o consumi (pulbere sau comprimate/capsule), doza zilnică recomandată nu trebuie să depășească 10g. Capsulele și comprimatele se administrează într-un număr total de 4-6 pe zi (în funcție de concentrație), înainte sau în timpul mesei așa cum recomandă producătorul.

Spirulina poate fi consumată în cure de 1-3 luni în perioadele de schimbare a anotimpurilor, mai ales primăvara, toamna și iarna. Apa contribuie la absorbția mai bună a nutrienților pe care spirulina îi conține tocmai de aceea este recomandat să crești consumul zilnic în timpul unei astfel de cure. 

SPIRULINA, REACȚII ADVERSE ȘI CONTRAINDICAȚII

Nu toată lumea poate consuma spirulină iar în această categorie se regăsesc persoanele care:

  • suferă sau sunt predispuse la boli autoimune;
  • suferă de fenilcetonurie (pe scurt, PKU), o afecțiune rară în care organismul nu poate metaboliza amino acidul L-Fenilalanină (L-Phenylalanine) pe care și spirulina îl conține; 
  • sunt însărcinate sau alăptează;
  • sunt alergice la pește și fructe de mare.
  • sunt alergice la iod.

Dacă te afli sub tratament, consultă medicul înainte de începerea administrării deoarece spirulina poate interacționa cu anumite medicamente.

De asemenea, spirulina este un aliment sigur pentru consum atât timp cât provine dintr-o sursă sigură. Consumul spirulinei contaminate poate avea reacții adverse inclusiv în cazul persoanelor sănătoase, reacții precum:

  • dureri abdominale;
  • stări de greață și vărsături;
  • o stare de slăbiciune;
  • accelerarea bătăilor inimii.

În concluzie, spirulina este un superaliment pe care ar trebui să îl introducem în alimentația zilnică datorită nutrienților pe care îi furnizează organismului. Beneficiile acesteia sunt confirmate prin numeroase studii iar atât timp cât provine dintr-o sursă sigură poate fi consumată fără nicio problemă, în nenumărate feluri. 

Spirulină pulbere, capsule precum și în alte combinații de ingrediente cum ar fi cătină găsești online pe vegis.ro

SURSE:

  1. https://draxe.com/spirulina-benefits/
  2. https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-spirulina
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324027.php
  4. https://healthtrends.com/spirulina/
  5. https://pdfs.semanticscholar.org/7545/e3297864f7565c745b0a353eb9c8c2a9efc9.pdf
  6. https://www.researchgate.net/publication/283491687_Clinical_Efficacy_of_Dermocosmetic
    _Formulations_Containing_Spirulina_Extract_on_Young_and_Mature_Skin_Effects_on_the
    _Skin_Hydrolipidic_Barrier_and_Structural_Properties
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5061973/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16615668
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16944194
  10. https://www.healwithfood.org/how-to-eat/spirulina-powder-recipes-that-taste-good.php
  11. https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2018/11/05/spirulina-health-benefits.aspx