Ingrijire personala / Vitamine si Minerale

Imunitatea, sistemul complex care ne menține în viață

imunitatea

Organismul uman este unul dintre cele mai complexe organisme din această lume. Acesta cuprinde o multitudine de funcții și sisteme care funcționează simultan și ne mențin în viață, fiind mult mai inteligent decât am putea crede. Dintre toate acestea imunitatea este cea mai complicată. 

Sistemul imunitar este cea mai de preț unealtă a organismului uman. Acesta previne și limitează apariția infecțiilor, luptând împotriva agenților patogeni în momentul în care aceștia reușesc să pătrundă în corpul nostru. Fără sistemul imunitar, organismul nostru nu ar putea supraviețui, iar celelalte funcții ale corpului ar fi compromise. Așadar, este important să știm cum îi putem menține funcționarea corespunzătoare și, de asemenea, cum îl putem stimula pentru a fi mereu pregătit de luptă.

Ce este imunitatea, cum funcționează aceasta și tipurile sale

Sistemul imunitar cuprinde o multitudine de componente esențiale, precum leucocitele (celulele albe ale sângelui), splina, măduva osoasă, sistemul limfatic, timusul și amigdalele. Toate acestea au un rol la fel de important pentru funcționarea normală a sistemului imunitar, iar dacă un element nu se află în parametri normali, întreg sistemul imunitar are de suferit. Deoarece sistemul imunitar este format din diferite celule, organe, proteine și țesuturi, funcționarea tuturor în mod corespunzător este esențială pentru siguranța și sănătatea organismului.

mama si copil sarind in balta pe ploaie

Există trei tipuri de imunitate: cea înnăscută, cea adaptivă și cea pasivă. 

Imunitatea înnăscută a organismului

Oamenii se nasc cu un anumit grad de imunitate care va fi gata de luptă încă din prima zi de viață. În mare parte, imunitatea înnăscută include barierele externe de protecție, precum pielea, dar și membrane mucoase, precum cele aflate la nivelul gâtului și intestinului. Răspunsul imunității înnăscute nu este specific, mai ales pentru că toți agenții patogeni sunt necunoscuți pentru organism. 

imunitatea bebelusului

Imunitatea dobândită (adaptivă)

Nivelul de protecție al unei persoane crește odată cu înaintarea în viață. Acesta este principalul tip de imunitate și cel mai puternic. De-a lungul anilor, organismul uman este expus multor agenți patogeni. Astfel, organismul luptă cu aceștia și formează anumiți anticorpi, ceea ce înseamnă că organismul își va aminti cum să îi elimine în cazul în care va mai avea contact cu același pericol. Imunitatea dobândită poate fi obținută pe cale naturală, prin infectarea cu diverși agenți patogeni, vindecare și formarea ulterioară a anticorpilor, sau prin vaccinarea împotriva agenților patogeni și declanșarea unui răspuns imun la contactul cu agentul infecțios respectiv.

imunitatea dobandita cu ajutorul vaccinurilor

Imunitatea pasivă

Acesta este un tip de imunitate temporar, care variază de la persoană la persoană. Spre exemplu, copilul primește încă din primele zile de viață anticorpi de la mamă prin intermediul placentei, înainte de naștere și a laptelui matern, după naștere. Imunitatea pasivă este responsabilă pentru protejarea copilului imediat după naștere, după care se vor dezvolta și celelalte tipuri de imunitate. 

Cum îți poți întări imunitatea?

Imunitatea poate fi, bineînțeles, îmbunătățită pentru a funcționa la un nivel înalt. Cu cât este mai bine stimulat, cu atât mai mult sistemul imunitar poate lupta împotriva agenților patogeni. Sistemul imunitar poate fi stimulat, după cum este menționat mai sus, pe cale artificială, cu ajutorul vaccinurilor. Acestea sunt recomandate în momentul în care organismul nu poate dezvolta un răspuns imun suficient împotriva unor anticorpi sau, de asemenea, sunt esențiale pentru a ne proteja de anumiți patogeni complecși.

sandvis cu avocado si ou fiert

Cu toate acestea, sistemul imunitar este cel mai bine stimulat pe cale naturală, cu ajutorul unei diete variate și a unui stil de viață sănătos. Cu atât mai mult, anumite suplimente pot fi un real ajutor pentru organism, întrucât natura ne oferă cele mai importante vitamine și minerale care asigură funcționarea normală a sistemului imunitar.

Imunitatea adulților și copiilor, stimulată cu ajutorul unui stil de viață sănătos

Un stil de viață sănătos se referă la adoptarea unor obiceiuri sănătoase, care să susțină eforturile organismului de a ne menține mereu în formă. De asemenea, pentru a avea un stil de viață echilibrat este necesar să renunțăm la anumite vicii și obiceiuri care diminuează în mod substanțial funcțiile sistemului imunitar, precum consumul excesiv de alcool și fumatul.

Stilul de viață sănătos cuprinde trei elemente principale: odihna corespunzătoare, alimentația sănătoasă și exercițiile fizice regulate. Toate acestea au rolul de a stimula sistemul imunitar și de a ne menține sănătatea chiar și la vârste înaintate. 

femeie care se odihneste

În timpul somnului, organismul se reface la nivel celular și își echilibrează toate funcțiile. De aceea, un ciclu complet de somn este esențial în fiecare noapte. Experții în domeniu recomandă un minim de 7 ore de odihnă pe noapte pentru a menține funcționarea normală a organismului și sistemului imunitar. Deși este adesea ignorat, somnul influențează în foarte mare măsură modul în care sistemul nostru imunitar funcționează și este un element crucial pentru sănătatea generală. 

Exercițiile fizice sunt, de asemenea, foarte importante pentru sistemul imunitar și pentru buna funcționare a tuturor organelor și țesuturilor. Exercițiile fizice pun în mișcare toți mușchii, stimulează funcționarea normală a celulelor și sunt asociate cu un sistem limfatic sănătos, o componentă importantă a sistemului imunitar.

fata care face exercitii fizice de pilates

Cum poți stimula imunitatea la adulți și copii cu ajutorul alimentației?

Alimentația este, bineînțeles, cea mai cunoscută cale cu ajutorul căreia putem stimula sistemul imunitar. Diferite vitamine și minerale au funcții vitale pentru organe, celule și țesuturi și sunt indispensabile pentru buna funcționare a întregului organism și în special a sistemului imunitar. 

În prezent, tot mai puține persoane au posibilitatea de a obține aceste vitamine și minerale prin intermediul alimentației, din cauza stilului de viață haotic și a alimentației intens procesate. În acest caz, îți poți ajuta organismul cu suplimente pentru imunitate naturale, care vor completa aportul de substanțe nutritive necesare pentru organismul tău. Acestea sunt recomandate mai ales în sezonul rece sau la trecerea de la sezonul cald la sezonul rece. În sezonul rece, organismul este mult mai expus agenților patogeni și infecțiilor, motiv pentru care este important să ne asigurăm că sistemul imunitar are la dispoziție toți nutrienții pentru a funcționa la un nivel optim.

alimentatie echilibrata pentru stimularea imunitatii

Anumite suplimente pot fi benefice și pentru imunitatea copiilor, însă este recomandat ca medicul să fie consultat înainte de a administra orice supliment. Organismul copiilor este mult mai fragil, iar medicul va ști exact ce îi poți oferi copilului tău pentru a-l ajuta să fie mereu sănătos și plin de viață. Cu atât mai mult, inclusiv pentru adulți, sfatul medicului este esențial înainte de a începe orice cură, chiar dacă suplimentele sunt complet naturale. Anumite substanțe pot interacționa dacă sunt administrate simultan, iar medicul îți va recomanda cea mai bună cale de tratament. 

Vitaminele, mineralele și suplimentele cu rol în imunitatea organismului

Organismul are nevoie de o varietate de vitamine și minerale pentru a funcționa în mod corespunzător. Pentru un sistem imunitar puternic, următoarele vitamine și minerale sunt esențiale:

  • vitamina A
  • vitamina C
  • vitamina D
  • vitamina E
  • vitamina B6
  • vitamina B12
  • acid folic
  • zinc
  • fier
  • cupru
femeie care isi administreaza suplimente pentru imunitate

Medicii recomandă ca toate substanțele nutritive să provină din alimentație, însă acest lucru este mai dificil. De aceea, cu îndrumarea medicului, poți opta pentru suplimente care să completeze aportul zilnic necesar. Chiar și un singur deficit poate afecta întreg sistemul imunitar, astfel este crucial să ne asigurăm că nivelul acestor nutrienți este unul normal. 

Vitamina C este una dintre cele mai populare vitamine pentru imunitate, iar motivul este simplu. Aceasta menține sănătatea optimă a celulelor și susține regenerarea țesuturilor, un criteriu important pentru un organism puternic și sănătos. De asemenea, este crucială pentru absorbția fierului, un mineral important pentru sistemul imunitar. Vitamina C are și rol antioxidant, ceea ce înseamnă că luptă împotriva îmbătrânirii organismului, la nivel celular, și împotriva radicalilor liberi. 

catina si alte alimente bogate in vitamina C pentru intarirea imunitatii

Vitamina D este foarte importantă pentru lupta împotriva bolilor provocate de bacterii și virusuri, de la răceala comună, la boli mult mai complicate. Cu atât mai mult, vitamina D este responsabilă pentru o imunitate puternică și poate reduce infecțiile de la nivelul tractului respirator. Aceasta poate fi obținută prin expunerea la soare (moderată, în condiții sigure), iar pentru persoanele care nu au posibilitatea de a petrece foarte mult timp în natură sau locuiesc în medii lipsite de lumina naturală sunt recomandate suplimentele. 

Zincul are un rol crucial în formarea și activarea limfocitelor, cele mai importante celule pentru imunitate. Deficitul de zinc, potrivit studiilor, poate crește riscul de infecții virale. În același timp, un nivel optim de zinc poate reduce durata răcelii comune, deoarece susține funcționarea corespunzătoare a sistemului imunitar, iar acesta este capabil să elimine agenții patogeni din organism mult mai repede. 

Probioticele sunt, de asemenea, o influență pozitivă asupra sistemului imunitar. Un intestin sănătos este originea unui organism sănătos. De aceea, probioticele și prebioticele pot fi un real ajutor pentru funcționarea normală a intestinului. De asemenea, este indicat să consumăm cât mai frecvent alimente care conțin probiotice. 

alimente bogate in probiotice

Imunitatea scăzută. Principalele simptome și analize necesare

Atunci când imunitatea este scăzută, organismul este mult mai susceptibil la dezvoltarea infecțiilor. Acesta este primul simptom și cel mai important. Dacă observi că răcești în mod frecvent sau rănile cutanate se vindecă într-un timp îndelungat, este important să te întrebi dacă ai un sistem imunitar slăbit. De asemenea, în cazul persoanelor cu imunitate slăbită, infecțiile și răcelile comune sunt mai greu de tratat. Afecțiuni precum pneumonia, meningita, bronșita și infecțiile cutanate recurente indică un sistem imunitar slăbit. 

femeie racita cu imunitatea slabita

Bineînțeles, pentru a vedea dacă sunt probleme, poți efectua un set de analize de sânge care va scoate la lumină diferitele deficiențe pe care le poți avea. Apelează la medicul tău care îți poate recomanda setul de analize cel mai potrivit pentru tine. Pot fi suficiente doar analizele de sânge, dar uneori sunt recomandate și alte investigații de specialitate.

Persoanele cu un sistem imunitar afectat se pot confrunta cu diferite afecțiuni, precum tulburări autoimune, inflamarea organelor interne, afecțiuni ale sângelui (anemie), afecțiuni digestive, întârzieri de creștere și dezvoltare în cazul copiilor. 

Imunitatea scăzută poate cauza și următoarele simptome:

  • infecții frecvente la nivelul tegumentelor
  • infecții urinare
  • inflamarea ganglionilor limfatici
  • insomnie
  • stare de oboseală
  • infecții ale sinusurilor
  • infecții ale urechilor
  • reacții alergice frecvente
  • durere de cap
  • durere de mușchi
  • pofta de dulce constantă

Cum îți protejezi imunitatea? Reguli de igienă și obiceiuri sănătoase

În cazul persoanelor cu un sistem imunitar slăbit igiena este cu atât mai importantă. Igiena va limita interacțiunea cu agenții patogeni și pătrunderea acestora în organism. Iată ce poți face pentru a te menține sănătos, chiar dacă ai un sistem imunitar slăbit:

Igiena corectă a mâinilor

Mâinile sunt expuse multor suprafețe și, implicit, sunt responsabile pentru majoritatea agenților patogeni care pătrund în organism, iar igiena mâinilor va limita acest risc. De asemenea, dezinfectarea frecventă a obiectelor personale este indicată pentru persoanele cu un sistem imunitar slăbit și limitează pătrunderea agenților patogeni în organism. 

spalat pe maini

Eliminarea stresului

Gestionarea stresului este la fel de importantă precum orice măsură de igienă. Este dovedit faptul că stresul influențează modul în care organismul nostru funcționează și ne poate afecta sănătatea. De aceea, gestionarea factorilor cu un nivel de stres ridicat este esențială pentru sănătatea generală a organismului și, implicit, pentru un sistem imunitar puternic. 

Deoarece este mereu o idee mai bună să previi, poți opta pentru suplimente alimentare naturale care să îți îmbunătățească sistemul imunitar și poți adopta diferite obiceiuri sănătoase pentru a te asigura că vei fi pregătit de luptă indiferent de sezon. 

Referințe:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/do-supplements-really-benefit-the-immune-system

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324930

No Comments

    Leave a Reply