Remedii si tratamente naturiste / Retete sanatoase

Turmeric – condimentul auriu benefic pentru sănătate

Turmeric

Vremurile în care sarea şi piperul erau singurele condimente folosite în mâncare sunt demult apuse; astăzi, aromatizăm preparatele culinare cu rozmarin, cardamon, schinduf, şofran şi alte mirodenii exotice ce conferă o aromă aparte acestora. Partea bună este că, pe lângă gustul unic, anumite condimente au proprietăţi terapeutice şi drept urmare, pot fi utilizate şi ca medicament.

Din această categorie face parte şi turmericul, un condiment foarte apreciat în India și folosit la rândul lui pentru a face curry. Turmericul și-a câștigat treptat popularitatea și în alte colțuri ale lumii. Ce este turmericul? Dacă nu l-ai încercat încă, descoperă-i beneficiile şi convinge-te de ce ar trebui să facă parte din alimentaţia ta.

CARE ESTE DIFERENȚA DINTRE TURMERIC ȘI CURCUMA

Adesesea, turmericul este numit și curcuma, însă există o diferență între cei doi termeni. Iată despre ce este vorba. 

  • Ce este curcuma

În lume există peste 130 de specii de curcuma. Această plantă își are originile în sudul Asiei și nordul Australiei, fiind folosită de peste 4000 de ani. Se utilizează cu precădere în India, atât în bucătărie datorită aromei și culorii pe care le-o dă preparatelor, dar și ca remediu natural, grație proprietăților sale terapeutice.

Speciile de curcuma se deosebesc prin frunzele lungi și lanceolate ce au culoarea verde deschis. Florile plantelor au culori diferite, în funcție de fiecare specie, iar înmulțirea plantelor are loc doar prin replantarea rizomilor.

Șofran indian
  • Turmericul, frate cu ghimbirul

Originar din Asia de sud-est, turmericul este una dintre speciile de curcuma, ce se cultivă de mai bine de 200 de ani. India este în prezent cel mai mare producător, realizând circa 80% din producția mondială. Acesta se mai cultivă și în America de Sud, Indonezia și sporadic în Africa.

Turmericul este înrudit cu ghimbirul, ambele plante făcând parte din familia Zingiberaceae. Deşi se aseamănă foarte mult, mai ales din punct de vedere al aspectului, turmericul se remarcă prin gust şi culoarea intensă de galben-portocaliu, astfel că este cunoscut și sub denumirea de șofran indian.

Condimentul turmeric este obţinut din rădăcina plantei Curcuma Longa. Procesul de obținere a pulberii de turmeric este destul de complex. Rizomii sunt așezați în cuve mari de fier și, ulterior, se fierb între 40-45 de minute sau 6 ore, în funcție de soi. După ce au fiert, rizomii sunt îndepărtați din apă și uscați la soare imediat, pentru a preveni fierberea lor în exces. Atunci când rizomii scot un sunet metalic la atingere, înseamnă că aceștia sunt suficient de uscați și pot fi măcinați pentru a obține pulberea de turmeric.

CE SUBSTANȚE ACTIVE CONȚINE TURMERICUL

În compoziția turmericului se găsesc curcuminoide, compuși care au proprietăți medicinale. Unul dintre cei mai importanți este curcumina, principala substanță activă a acestui condiment, care are puternice efecte antiinflamatorii și antioxidante.

Pentru o bună absorbție a curcuminei la nivelul sistemului sangvin, se recomandă ca pe lângă turmeric să se consume și piper negru. Substanța activă din piperul negru, cunoscută sub numele de piperină, contribuie la o mai bună absorbție a curcuminei, cu 2000% potrivit cercetătorilor de la Colegiul Medical St. John din Bangalore, India.

În plus, analizele nutriționale arată că 100 de grame de turmeric conțin: 390 kcal, 10 grame de grăsimi, 3 grame de grăsimi saturate, 0.2 grame de calciu, 0.26 grame de fosfor, 10 mg de sare, 2500 mg de potasiu, 47.5 mg de fier, 0.8 mg de tiamina, 0.19 mg de riboflavină, 4.8 mg de niacină, 50 mg de acid ascorbic, 69.9 g de carbohidrați, 21 grame de fibre dietetice, 3 grame de zaharuri și 8 grame de proteine. Turmericul este, de asemenea, o sursă bună de acizi grași.

BENEFICII ȘI EFECTE POZITIVE ALE TURMERICULUI

Alături de gustul aparte şi culoarea intensă pe care le conferă preparatelor culinare, turmericul poate fi utilizat şi în scop medicinal, datorită concentraţiilor de mangan, fier, potasiu şi vitamina B6, dar în special a substanţei active din compoziţie, curcumina.

Curcumina este un puternic antioxidant şi antiinflamator ce împiedică dezvoltarea celulelor tumorale şi ajută la reducerea inflamaţiilor, respectiv ameliorarea durerilor cauzate de artrită şi alte forme ale acestei afecţiuni.

  • Efecte antiinflamatorii

Turmericul are efecte antiinflamatorii comparabile cu cele ale medicamentelor pe bază de fenilbutazon și hidrocortizon. Spre deosebire de aceste medicamente care pot cauza efecte adverse serioase, turmericul nu este toxic.

  • Artrită reumatoidă

Turmericul are puternice efecte antioxidante ce se materializează prin neutralizarea radicalilor liberi din organism, responsabili de îmbătrânirea prematură a corpului. În artrită, radicalii liberi duc la inflamarea articulațiilor și, implicit, la apariția durerilor cauzate de procesul inflamator. 

  • Alzheimer

Știința a demonstrat că turmericul oferă protecție împotriva bolilor neurodegenerative. De exemplu, s-a remarcat că în țările în care turmericul este un condiment intens utilizat, prezența acestor afecțiuni este foarte redusă. Rolul curcuminei constă în determinarea producerii de bilirubină antioxidantă, care protejează creierul de deteriorarea cauzată de radicalii liberi.

Beneficii consum turmeric
  • Boală inflamatorie intestinală

Turmericul este folosit ca tratament eficient și bine tolerat pentru bolile inflamatorii ale intestinului (boală Crohn sau colite ulcerative), datorită efectelor antioxidante coroborate cu abilitatea de a inhiba unul dintre agenții majori (NF kappa-B) ai inflamației celulare.

  • Diabet

Turmericul determină stabilizarea nivelului glicemiei, având efecte hipoglicemice. Proprietățile antidiabetice ale turmericului sunt mai pronunțate în combinație cu alte ierburi cu specific medicinal.

  • Infecții virale

Curcumina prezentă în turmeric ajută organismul să lupte cu virsurile, ținând la distanță gripa sau herpesul. Cu toate acestea, turmericul conține doar 3% curcumină, ceea ce înseamnă că dacă vrei să obții un efect mai intens e nevoie fie să consumi turmeric împreună cu piper negru, fie să iei suplimente alimentare ce au un conținut mai mare de curcumină, însă doar după ce ai cerut sfatul medicului specialist. 

  • Depresie

Apariția depresiei a fost asociată cu un nivel scăzut al factorului neurotrofic, o proteină de la nivelul creierului și măduvii spinării care reglează comunicarea între celulele nervoase. 

Într-un studiu efectuat pe șobolani, administrarea curcuminei a dus la creșterea factorului neurotrofic în decursul a 10 zile, potrivit unei cercetări realizate de către specialiștii de la Colegiul de Medicină al Universității Howard din SUA.
În cazul oamenilor cu tulburări depresive majore, administrarea a 1000 mg de curcumină zilnic, timp de 6 săptămâni, a avut un efect similar cu cel al tratamentelor pe bază de medicamente antidepresive, potrivit unui studiu realizat de oamenii de știință din India.

Condiment indian
  • Protejarea ficatului

Cercetările efectuate de-a lungul timpului pentru a evalua efectele turmericului asupra abilității ficatului de a elima substanțe chimice toxice din organism au dovedit că există valențe în această direcție, însă testările continuă pentru determinarea dozelor și efectelor concrete pe care le poate avea asupra oamenilor.

  • Protecție cardiovasculară

Turmericul previne oxidarea colesterolului în organism, ceea ce împiedică deteriorarea vaselor de sânge ce pot genera accidente cerebrale și atacuri de cord. Previne, de asemenea, apariția arterosclerozei și a afecțiunilor cardiace asociate cu diabetul.

Prezența vitaminei B6 în compoziția turmericului determină menținerea în limitele normale a nivelului de homocisteină. Homocisteina este direct corelată cu deteriorarea pereților vaselor sanguine.

Graţie conţinutului de curcumină, turmericul poate fi întrebuinţat şi pentru:

  • susţinerea sistemului imunitar;
  • tratarea problemelor gastrice;
  • îmbunătăţirea digestiei;
  • scăderea nivelului de colesterol din sânge;
  • îngrijirea rănilor, datorită efectului antibacterian şi antiseptic.

TURMERICUL ÎN BUCĂTĂRIE

În bucătăria orientală, praful de turmeric se adaugă în timpul procesului de prăjire sau la începutul celui de fierbere al preparatelor culinare. Are un miros asemănător cu cel al ghimbirului, dar aroma este mai puternică.

Totodată, este și cel mai important ingredient din amestecul de curry. Asiaticii folosesc acest condiment pentru preparatele din carne slabă, respectiv la cele pe bază de pui, pește, fructe de mare, dar și pentru mâncărurile din orez, paste, supe sau sosuri. Poate fi folosit ca înlocuitor mai ieftin al șofranului (cel mai scump condiment).

Legume asiatice

Turmericul permite conservarea prospețimii, gustului și a valorii nutritive a alimentelor, motiv pentru care în ghiveciurile indiene în care se folosesc diverse legume fierte împreună, în mod miraculos, se simte gustul și mirosul fiecărei legume, iar combinația este una foarte reușită.

De asemenea, poate fi folosit și drept colorant alimentar natural: o jumătate de linguriță de turmeric oferă o culoare aurie cozonacilor sau pâinii.

PRECAUȚII

Turmericul nu este un condiment ce provoacă alergii, în mod normal, și nu conține cantități măsurabile de oxalati și purine.

Persoanele cu probleme legate de coagularea sângelui ar trebui să evite consumul de turmeric.

Poate cauza tulburări gastrice, deshidratare și constipație, dacă este consumat în cantități apreciabile sau pe perioade mari de timp.

Nu se recomandă persoanelor care suferă de calculi biliari.

CEA MAI SIMPLĂ REȚETĂ CU TURMERIC

Rețetă simplă cu turmeric

Acum că ai aflat ce este turmericul, dacă nu doreşti să îl foloseşti în mâncare, dar vrei să te bucuri de beneficiile acestuia, îl poţi consuma ca atare în faimosul lapte auriu, o băutură cu mai multe posibilităţi de preparare, în funcţie de preferinţe. 

Reţeta pentru aşa-numitul lapte auriu este una simplă şi presupune 2 etape, în cazul în care alegi un produs ce conţine doar turmeric (fără alte mirodenii în compoziţie).

Primul pas se referă la prepararea pastei de turmeric, iar în acest sens ai nevoie de:

  • o jumătate de cană cu apă;
  • 1/4 cană de turmeric pudră;
  • o jumătate de linguriţă de piper (măcinat).

Toate ingredientele menţionate se amestecă într-un recipient la foc mediu până se obţine o pastă. Aceasta se poate păstra la frigider într-un borcan etanş, însă nu mai mult de 3 săptămâni.

De ce este necesar să adaugi şi piper? Acest lucru este indicat nu neapărat pentru un plus de gust, ci pentru faptul că piperul contribuie la o asimilare mai bună a curcuminei în organism, intensificând totodată acţiunea acestei substanţe.

După ce pasta este gata, poţi mixa o linguriţă din aceasta cu lapte călduţ de vacă, lapte de migdale, cocos sau soia, o linguriţă de ulei de cocos şi miere după gust. Odată ce laptele auriu este pregatit, savurează-l cu plăcere seara, perioada zilei în care este recomandat consumul acestei băuturi.

Dacă vrei să pui în aplicare această reţetă sănătoasă, pe vegis.ro vei găsi pudră de turmeric în mai multe variante, dar şi produse de acest gen care conţin ghimbir sau vanilie în compoziţie pentru un gust mai delicios, respectiv o modalitate mai simplă de preparare!

Pudră de turmeric

Surse:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92752/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9619120/
  • https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-turmeric
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166432812006997
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23832433/
About Author

Iubitor al cuvintelor scrise pe care le aștern online de câțiva ani și le citesc încă din copilărie. Explorator al naturii, pasionat de mișcare, cadrele foto perfecte și romanele polițiste.

1 Comment

  • Anonymous
    February 28, 2018 at 12:33

    1

    Reply

Leave a Reply