L-Arginina face parte din clasa aminoacizilor și este o substanță pe care organismul o produce în mod natural. Cantitatea în care este produsă poate varia în funcție de anumite aspecte (vârstă, de pildă), însă în condiții normale, corpul nostru secretă atât cât are nevoie. În plus, necesarul zilnic este completat și prin dietă, mai exact prin consumul unor alimente precum: carne roșie, carne de pui, pește, alge, fructe de mare, produse lactate, alune, semințe de dovleac, soia, năut sau linte.

DE CE AVEM NEVOIE DE L-ARGININA?

L-Arginina este aminoacidul implicat în procesul de sinteză al proteinelor în organism. La rândul lor, proteinele contribuie la creșterea masei musculare, L-Arginina devenind astfel un nutrient-cheie pentru sportivi și cei care merg la sală. Totodată, aceasta este necesară inclusiv pentru sinteza unor substanțe precum uree, poliamine sau glutamat.

Nu doar persoanele care depun efort fizic susținut au nevoie de acest aminoacid; întrucât este esențial pentru eliberarea hormonului de creștere acesta joacă un rol important și în dezvoltarea copiilor.

De asemenea, în organism L-Arginina este transformată în oxid nitric, un tip de gaz cu rol vasodilatator ce contribuie la îmbunătățirea circulației prin dilatarea vaselor de sânge.

CARE SUNT BENEFICIILE L-ARGININEI?

Există studii clinice care arată o legătură între rolurile L-Argininei în organism și alte beneficii pentru sănătate. Deși unele dintre acestea au nevoie de mai multe cercetări științifice pentru a fi recunoscute oficial, iată doar câteva dintre beneficiile cercetate și demonstrate ale acestui aminoacid:

Reduce riscul de apariție al afecțiunilor cardiovasculare. Prin dilatarea vaselor, oxidul nitric (gazul în care este transformat L-Arginina în organism) permite o circulație mai bună a sângelui și împiedică astfel formarea cheagurilor care pot bloca arterele și cauza infarct sau alte probleme cardiovasculare.

Ameliorează simptomele specifice bolii arteriale periferice (arterită). Acest beneficiu este strâns legat tot de capacitatea L-Argininei de a îmbunătăți circulația. Persoanele care au administrat acest aminoacid pe o perioadă îndelungată (8 săptămâni) au înregistrat o creștere a fluxului sanguin și implicit o ameliorare a simptomelor specifice.

Îmbunătătește fertilitatea masculină. Administrarea orală a 500mg de L-Arginină pe o perioadă de minim 6 săptămâni duce la creșterea numărului precum și a motilității spermatozoizilor se arată într-un studiu publicat acum mai bine de 5 decenii. Mai mult, prin eliminarea alimentelor bogate în acest aminoacid, chiar și pentru o perioada scurtă, acest număr scade cu aproximativ 90%.

De asemenea, în combinație cu alte suplimente (cum ar fi Pycnogenol) L-Arginina poate ameliora simptomele disfuncției erectile prin îmbunătățirea erecției.

Îmbunătățește performanțele sportive. L-Arginina contribuie la producția creatinei, substanță care sprijină organismul în depunerea efortului fizic intens pe o perioadă scurtă de timp. De asemenea, L-Arginina favorizează transmiterea oxigenului către mușchi, sporind astfel performanțele sportive.

Susține sistemul imunitar întrucât este necesară pentru înmulțirea celulelor de tip B și T, limfocite responsabile pentru producția de anticorpi și consolidarea rezistenței organismului.

Grăbește procesul de vindecare al rănilor prin îmbunătățirea depunerii de colagen în zona respectivă și diminuarea răspunsului inflamator.

L-ARGININA – PRECAUȚII ȘI CONTRAINDICAȚII

Pe lângă sursele naturale în care se regăsește, L-Arginina poate fi obținută și în laborator. L-Arginina sub formă de supliment se administrează doar la recomandarea unui medic deoarece poate avea reacții adverse puternice și totodată interacționa cu alte medicamente. În plus, doza optimă este stabilită în funcție de afecțiune.

În administrarea L-Argininei, o atenție deosebită trebuie acordată în următoarele cazuri: sarcină și alăptare, ciroză, astm, alergii, tensiune arterială mică, afecțiuni renale, herpes (poate contribui la înmulțirea virusului cauzator de herpes) precum și în cazuri de operație sau infarct recent.

Suplimente cu L-Arginină sau care au acest ingredient în compoziție găsești online, pe vegis.ro. Gama cuprinde inclusiv L-Arginina sub formă de capsule vegetale pentru vegani și vegetarieni, precum și o selecție de produse naturale românești.

SURSE:

  1. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2090123210000573#bib79
  2. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-875/l-arginine
  3. https://www.healthline.com/health/erectile-dysfunction/l-arginine
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/318174.php
  5. https://draxe.com/nutrition/l-arginine/