Visul, țelul și preocuparea fiecărei femei (și bărbat) este de a trăi ani mulți, fericiți și frumoși. În prezent, acest lucru este posibil, prin întărirea organismului…din interior. Colagenul lichid este cea mai nouă armă din domeniul frumuseții împotriva îmbătrânirii, ce contribuie la reducerea ridurilor profunde și superficiale.Ne poate ajuta cu adevărat colagenul? 
Cum funcționează acesta?

Dermatologul și venerologul Pantelis Souvatzidis ne dezvăluie toate secretele colagenului.

Ce este colagenul? 


Principalul rol al colagenului, după cum ilustrează și denumirea acestuia („colaj”+„gen”) este de a întreține structura conjunctivă a celulelor și țesuturilor. Prin urmare, este deosebit de important pentru structura, coeziunea, funcționarea, reproducerea și sănătatea fiecărei celule. Pielea noastră este formată în proporție de 75% din colagen. Astfel, aspectul fin și proaspăt al pielii tinere și sănătoase este asigurat în mare parte de prezența colagenului  la niveluri normale.  Degradarea colagenului sănătos și scăderea producției de colagen în timp conduc la apariția ridurilor nedorite și a pielii îmbătrânite. În organismul nostru, există 28 de tipuri diferite de colagen, cele principale fiind tipul I, II și III. Colagenul de tip I se regăsește în principal în piele, unghii, păr, mușchi, tendoane și oase.

Top 5 beneficii colagen

  1. Poate ameliora durerile articulare

Pe măsură ce cartilajul se deteriorează odată cu înaintarea în vârstă, pot apărea durerile articulare. Suplimentarea dietei cu colagen poate ajuta la reducerea durerilor articulare și la ameliorarea simptomelor artritei.

Într-un studiu din 2009, participanților le-a fost adiminstrat un supliment de colagen de tip II obținut din gâturi de pui timp de 90 de zile. Rezultatele au arătat că simptomele de osteoartrită au scăzut cu 40%, în timp ce severitatea simptomelor a scăzut cu 33%.

Într-un studiu mai vechi din 1993 cu același supliment de colagen, participanții cu artrită reumatoidă severă au observat reducerea articulațiilor umflate și fragile – 4 din 60 de participanți au prezentat, de asemenea, o remisie completă. Suplimentul folosit nu a fost procesat.

2. Are efect anti-aging pentru piele

Unul dintre cele mai cunoscute beneficii ale colagenului este capacitatea sa de a acționa asupra pielii pentru a o face strălucitoare și elastică. Colagenul oferă pielii elasticitate, ajutând-o să pară mai tânără și mai sănătoasă.

Însă, pe măsură ce îmbătrânim,  producția de colagen scade, astfel pot apărea riduri, piele uscată și rigidă. Creșterea aportului de colagen după o anumită vârstă va ajuta la menținerea pielii moi, elastice, suple și netede.

        3. Poate ajuta la creșterea masei musculare și la arderea grăsimilor

Fiind o componentă majoră a țesutului muscular, colagenul poate ajuta la  refacerea masei musculare. În plus, colagenul conține, de asemenea, o cantitate concentrată de glicină, un aminoacid implicat în sinteza creatinei. Acest lucru poate oferi mușchilor combustibilul necesar pentru antrenamente mai viguroase.

Ce se întâmplă atunci când adăugați colagen în rutina zilnică, înaine sau după antrenament?
Nu există prea multe cercetări cu privire la colagen și exerciții fizice, dar un studiu din 2015 a analizat suplimentarea cu colagen la 53 de bărbați mai în vârstă cu sarcopenie, o condiție în care se pierde masa musculară din cauza îmbătrânirii. După 12 săptămâni, cei care au luat suplimente împreună cu antrenamentul de rezistență au observat o creștere a arderii grăsimilor și a forței musculare, mai mare față de grupul placebo.

4. Poate reduce celulita

Pe lângă menținerea pielii sănătoase și strălucitoare, colagenul poate ajuta și la îmbunătățirea aspectului celulitei. Celulita apare atunci când stratul de grăsime de sub piele se împinge în sus împotriva țesutului conjunctiv, creând un aspect de coajă de portocală pe piele.
Un studiu sponsorizat de către producători de suplimente cu colagen din 2015, a demonstrat o îmbunătățire clară a texturii pielii cu celulită.  Studiul a fost realizat pe 105 femei, cu vârste cuprinse între 24 și 50 de ani. Acestea au consumat peptide de colagen timp de șase luni, rezultând pentru toate participantele o piele mai netedă, mai elastică și cu aspect sănătos.

5. Poate îmbunătăți sănătatea digestivă

Colagenul este prezent și în țesutul conjunctiv al intestinului și poate ajuta la susținerea și consolidarea mucoasei protectoare a tractului digestiv. 
Un studiu din 2003 a analizat 170 de indivizi cu boală inflamatorie a intestinului și a demonstrat că există mai multe șanse ca aceștia să aibă niveluri mai mici de colagen seric. Astfel, suplimentarea dietei cu colagen, poate acționa și ca prevenție împotriva afecțiunilor intestinale.

Lipsa colagenului din organism

De ce este un ingredient cheie pentru prevenirea îmbătrânirii?
Principala cauză a îmbătrânirii pielii este distrugerea celulelor pielii, ca urmare a producției reduse de colagen și elastan. Colagenul joacă un rol esențial în structura, sănătatea și rezistența pielii. Acesta este motivul pentru care este important ca, în timp, să își sporească rezervele sau să se intensifice procesul natural de producție al organismului.

Ce anume cauzează reducea nivelurilor de colagen din organism?
Sub stresul numeroșilor factori externi (soare, fumat, alimentație necorespunzătoare, obezitate, exercițiu fizic redus sau în exces) și a diferiților factori interni (cum ar fi menopauza), fibroblastele, ce produc colagenul și elastanul, își pierd abilitatea de a sintetiza aceste două substanțe. Cercetările1 au demonstrat faptul că nivelul de colagen scade în timp. De asemenea, scade și cantitatea materialelor structurale, cum ar fi proteinele moleculare, ce asigură hidratarea stratului superior al pielii și contribuie la structura colagenului.

Surse de colagen

Există metode de a reface nivelurile de colagen?
Da, există. Aplicarea pe piele a cremelor cu conținut de colagen sau oricare dintre ingredientele sale, introducerea implanturilor cu acid hialuronic în straturile profunde ale pielii (ce facilitează producția de colagen la nivel local, acolo unde sunt introduse) sau chiar administrarea de colagen sau elemente constitutive ale acestuia, prin alimentație sau suplimente specifice, sunt câteva dintre aceste metode.

colagen11

Putem obține colagen pregătit pentru absorbție sau organismul trebuie să îl sintetizeze pe cont propriu?
O alimentație echilibrată, cu un aport corespunzător de substanțe nutritive necesare, este esențială pentru ca organismul nostru să poată sintetiza cantități suficiente de colagen. Dacă, în același timp, administrăm un supliment alimentar de calitate cu conținut de colagen, situația se poate îmbunătăți, indiferent de vârstă. Suplimentele pe bază de colagen contribuie la refacerea rezervelor de colagen organic în mod natural, și astfel la prevenirea și tratarea diferitelor probleme asociatei lipsei de colagen.

De ce diferă colagenul de alte surse de proteine (spre exemplu sursele alimentare)?
Colagenul lichid diferă de colagenul pe care îl suplimentăm prin alimentație. Pe durata procesului digestiv, organismul uman descompune proteinele în elemente mai mici (peptide de aminoacizi), care sunt apoi absorbite și utilizate în cadrul diferitelor procese organice.
În mod similar, proteinele de colagen trebuie descompuse de câteva ori, pentru a fi absorbite de organism. Aportul de colagen hidrolizat garantează faptul că substanțele sale componente vor fi preluate în mod integral și nealterat de organism, împreună cu toate caracteristicile acestora. Procesul de hidroliză joacă un rol extrem de important pentru calitatea aminoacizilor asigurați de un produs.

Colagenul pentru piele

Există studii care demonstrează contribuția colagenului la anti-îmbătrânire? Ce relevă acestea?
Studiile clinice dermatologice realizate în diferite țări au demonstrat eficacitatea colagenului. În mod particular, studiile au evidențiat faptul că acesta contribuie la îmbunătățirea funcționării pielii și a hidratării acesteia, susținând densitatea fibroblastelor, astfel sporind formarea fibrilelor de colagen la nivelul pielii, pentru a o  netezi.
De asemenea, studiile clinice realizate cu colagenul hidrolizat PEPTAN ™ au demonstrat faptul că se poate obține o îmbunătățire în structura și starea pielii, în cazul folosirii pe o perioadă de 12 săptămâni. În mod specific, acestea au demonstrat 2,3,4 faptul că hidratarea pielii este îmbunătățită cu 28% și ridurile pot fi reduse cu 24%.

Care sunt diferențele dintre aplicarea externă (creme) și ingerare (colagenul lichid, de băut)?
Aplicarea cremelor pe piele influențează numai straturile superficiale ale pielii. Administrarea orală a colagenului are efect și asupra straturilor mai profunde ale pielii, asigurând o abordare mai completă a procesului de prevenire a îmbătrânirii pielii.

Care sunt criteriile de selecție a formulei pe care o vom utiliza?
Hidrogenul hidrolizat, mulțumită structurii sale specifice și peptidelor pe care le conține, este considerată forma cea mai ușor absorbabilă, ce nu provoacă efecte secundare nedorite. Trebuie să utilizați întotdeauna produse testate și recunoscute de Agenția Medicală Europeană, în conformitate cu recomandările experților, oamenilor de știință, medicilor, farmaciștilor sau nutriționiștilor.

Cine poate consuma colagen?
Oricine poate consuma și beneficia de colagen, deoarece indiferent cât de sănătoasă este nutriția noastră, niciun aliment nu asigură colagen sub formă de peptide.
De aportul de colagen pot beneficia în mod deosebit femeile și bărbații cu vârsta peste 35 ani, persoanele cu piele deschisă la culoare, păr subțire și unghii casante. De asemenea, acesta este recomandat femeilor aflate la menopauză, bărbaților și femeilor cu probleme la nivelul țesuturilor conjunctive și articulațiilor, atleților, sportivilor și persoanelor cu vârsta peste 50 de ani.
Pantelis Souvatzidis
Dermatolog-Venerolog
A absolvit Facultatea de Medicină a Universității Aristotel din Salonic iar apoi s-a specializat în Dermatologie la Universitatea de Dermatologie din Siena, Italia. A efectuat studiile postuniversitare în Atlanta și San Diego, SUA. Este Profesor Doctor la Facultatea de Medicină AUTH. Este un membru al Academiei Europene și al Academiei Americane de Dermatologie. Este specializat în dermatologie invazivă și estetică, operații de piele, prevenirea (dermoscopia) și tratarea cancerului de piele, aplicațiile laserului și dermatologie pediatrică. Deține un cabinet în centrul orașului Salonic, Str. Ermou nr. 75, tel. 2310242033, www.dermatherapy.gr

 Surse: 1.  Varani J., Dame M., Rittie L., Fligiel S., Kang S., Fischer G., Voorhees J., Decreased Collagen Production in Chronologically Aged Skin, Roles of Age-Dependent Alteration in Fibroblast Function and Defective Mechanical Stimulation, Am J Pathol. Jun 2006; 168(6): 1861–1868. 2. Sumida, E., Hirota, A., Kuwaba, K., Kusubata, M., Koyama, Y., Araya, T. Irie, S. and Kasugai, S. 2004. The effect of oral ingestion of collagen peptide on skin hydration and biochemical data of blood. Journal of nutritional food, 7(3): 45-52. 3. Clinical study YNTKK-2008-4144, Souken, Japan. 4. Clinical study 2008-AOO654-51, Dermscan, France

colagen2