Vitamine si Minerale

Rolurile Vitaminei B12 și simptomele deficienței

Vitamina B12

De câte ori nu ai auzit expresia: mănâncă pentru a avea energie? Hrana ne dă putere în fiecare zi, iar acest lucru se datorează, printre altele, şi vitaminei B12 (cobalamină) care contribuie la transformarea în energie a alimentelor pe care le consumăm. Asemenea altor vitamine, aceasta ajută la buna funcţionare a organismului nostru, fiind un nutrient important pentru sănătate.

La ce ne ajută vitamina B12? Care sunt simptomele ce indică un posibil deficit în corp şi cum putem soluţiona o astfel de situaţie? Află tot ce te interesează din rândurile următoare.

IMPORTANȚA VITAMINEI B12 ÎN ORGANISM

Cunoscută și sub denumirea de cobalamină, vitamina B12 lucrează împreună cu vitamina B9 (acidul folic) într-o serie de procese vitale organismului. Aceste vitamine ajută la formarea celulelor roșii, stimulează organismul să folosească fierul în mod eficient și ajută la producerea blocurilor de construcție ale moleculelor ADN și ARN. În plus, cobalamina, alături de vitamina B9, contribuie la întărirea imunității și la îmbunătățirea stării de spirit. Vitamina B6 li se alătură în procesul de control al nivelului de homocisteină, asociată frecvent cu apariția bolilor cardiovasculare.

Rolurile vitaminei B12 au fost atent studiate de către cercetători din întreaga lume, iar studiile efectuate arată că această vitamină are multe alte beneficii pentru sănătate.

  • Crește nivelul de energie: Vitamina B12 ajută la transportul oxigenului în sânge, hrăneşte celulele şi transformă carbohidraţii din mâncare în glucoza pe care corpul nostru o foloseşte pentru a produce energie.
  • Previne anemia: Prin faptul că vitamina B12 contribuie la formarea globulelor roşii din sânge, există un risc mai mic de a suferi de această problemă. Însă, atunci când nivelul vitaminei B12 este scăzut, corpul nu mai dispune de suficiente celule roșii care să transporte oxigen către organele vitale. Din această cauză, apar simptome precum oboseală și slăbiciune.
  • Apără inima de bolile cardiovasculare: Vitamina B12 menţine un nivel scăzut al homocisteinei, o proteină care afectează arterele, creşte riscul de infarct şi poate duce la apariția aterosclerozei.
  • Protejează vederea: Acest beneficiu se datorează tot menținerii sub control a nivelului de homocisteină din sânge. Suplimentarea cu vitamina B12 contribuie astfel la reducerea riscului de apariție a degenerescenței maculare, o afecțiune care afectează vederea centrală. Într-un studiu american realizat pe un eșantion de 5000 de femei cu vârste de peste 40 de ani care au primit suplimente de B12 timp de 7 ani se arată că riscul de a dezvolta orice formă a acestei afecțiuni a scăzut cu 34%, spre deosebire de grupul placebo la care nu s-au observat astfel de îmbunătățiri.
  • Protejează celulele hepatice: Datorită proprietăților sale de a împiedica depunerea grăsimilor în această zonă a corpului, vitamina B12 are rol protector asupra ficatului.
Rol vitamina B12
  • Menţine creierul sănătos: Vitamina B12 contribuie la protejarea celulelor nervoase şi la formarea mielinei (teaca de mielină), înveliş care acoperă neuronii şi circuitele cerebrale și ajută la transmiterea impulsurilor nervoase în tot corpul.
  • Scade riscul apariției defectelor de naștere: Nivelurile adecvate de vitamina B12 sunt cruciale pentru o sarcină sănătoasă. Studiile arată că sistemul nervos și creierul fătului necesită o cantitate suficientă de vitamina B12 de la mamă pentru a se dezvolta corect. Deficitul de vitamina B12 în primele luni de sarcină poate crește riscul de defecte la naștere, precum defectele de tub neuronal. Mai mult, deficiența de vitamina B12 a mamei crește riscul de nașterea prematură sau avort, potrivit cercetătorilor irlandezi.
  • Ameliorează simptomele depresiei: Când există o deficiență a vitaminei B12, producția de serotonină scade, ducând astfel la schimbări ale stării de spirit, inclusiv la apariția episoadelor depresive. Rolul vitaminei B12 este acela de a sintetiza și metaboliza acest hormon responsabil pentru menținerea bunei dispoziții, iar un deficit trebuie corectat prin alimentație și suplimente alimentare, conform recomandării medicului specialist.
  • Asigură sănătatea pielii, părului și unghiilor: Un nivel optim de vitamina B12 este esențial pentru menținerea sănătății și frumuseții pielii, părului și unghiilor. Oamenii de știință din Detroit, SUA, susțin că un deficit de vitamina B12 poate cauza diverse probleme precum hiperpigmentarea pielii, decolorarea unghiilor, schimbări la nivelul părului, vitiligo și stomatită angulară (inflamarea colțurilor buzelor). În cazul în care te confrunți cu una dintre aceste probleme, consultă medicul specialist și verifică nivelul vitaminei B12 din sânge. 

SEMNELE CARENȚEI DE COBALAMINĂ

Lipsa vitaminei B12 în corp nu este la fel de comună precum carenţa altor vitamine sau nutrienţi. Motivul? În cazul unui aport nutriţional constant si echilibrat, organismul nostru are uimitoarea capacitate de a stoca necesarul acestui element nutritiv pe o perioadă de până la 5 ani.

Însă atunci când această vitamină nu este absorbită cu ajutorul sistemului digestiv, apar neplăceri sau afecțiuni care se pot întinde pe o perioadă mai lungă de timp. Aceste probleme sunt mai frecvent întâlnite la cei care au un meniu vegetarian sau vegan, pentru că produsele alimentare de origine animală lipsesc din farfuria lor.

Carențe cobalamină

Deficiența poate apărea și în cazul persoanelor în vârstă, al căror organism nu mai asimilează corect nutrienții, dar și atunci când o persoană se confruntă cu probleme digestive sau în cazul femeilor care au pierdut mai multe sarcini sau au probleme cu fertilitatea.

Printre primele semne ale unei deficiențe se numără oboseala, stările de confuzie și slăbiciunea musculară. Cu toate acestea, multe persoane care acuză aceste simptome nu se gândesc că poate fi vorba de un deficit al vitaminei B12. Dacă simptomele persistă mai multe săptămâni la rând, se recomandă efectuarea unei analize pentru a vedea dacă este vorba sau nu despre un nivel scăzut al acestei vitamine.

Alte simptome asociate deficienței de vitamina B12 sunt:

  • sângerarea gingiilor;
  • diareea;
  • amețelea;
  • palpitațiile;
  • lipsa apetitului;
  • pierderea în greutate;
  • greața;
  • apariția aftelor bucale;
  • pierderile de memorie;
  • lipsa motivației;
  • depresia;
  • amorțeala la nivelul membrelor;
  • problemele de echilibru.

FACTORI CARE SCAD NIVELUL VITAMINEI B12 DIN ORGANISM

Medicamentele care suprimă aciditatea pot împiedica absorbția vitaminei B12 în organism, întrucât acidul din stomac este esențial în procesul de asimilare. Cercetătorii din Oakland, California au descoperit că persoanele care iau inhibitori ai pompei de protoni (precum Nexium) mai mult de 2 ani au un risc cu 65% mai mare de a se confrunta cu un deficit al vitaminei B12. Și antihistaminicele care blochează receptorii histaminici H2 au fost asociate cu un risc de apariție a deficitului de B12 atunci când tratamentul este de lungă durată.

Antinconcepționalele reprezintă un alt factor ce poate duce la scăderea nivelului de vitamina B12 din organism. Femeile care iau anticoncepționale pe o perioadă lungă de timp, de cel puțin 1-2 ani, nu mai asimilează în mod corespunzător această vitamină. Cantitatea mare de estrogen din compoziția anticoncepționalelor este motivul pentru care vitamina B12 ajunge să fie asimilată foarte puțin în organism.

Consumul zilnic de alcool poate interfera cu absorbția acestei vitamine din cauză că favorizează apariția iritațiilor la nivelul mucoasei stomacale, iar acest lucru poate duce la scăderea nivelul de acid din stomac și, implicit, la o slabă absorbție a vitaminei B12. În plus, alcoolul poate afecta funcția hepatică și astfel sunt epuizate depozitele de B12 de la nivelul acestui organ, dat fiind faptul că această vitamină se stochează în ficat.

Problemele digestive precum colita, boala Crohn, boala inflamatorile a intestinului și sindromul de colon iritabil pot îngreuna absorbția vitaminei B12 în organism. Persoanele care suferă de boală celiacă se pot confrunta, de asemenea, cu o deficiență a acestei vitamine.

ALIMENTE CARE CONȚIN VITAMINA B12

Necesarul zilnic de B12 variază în funcţie de vârstă. Doza zilnică recomandată pentru copiii de peste 14 ani și pentru adulți este de 2.4 mcg (micrograme). În cazul femeilor însărcinate, doza recomandată este de 2.6 mcg, iar pentru mamele care alăptează, se recomandă 2.8 mcg de vitamina B12 pe zi.

Copiii cu vârste cuprinse între 9-13 ani au nevoie de 1.8 mcg de vitamina B12 zilnic, iar cei cu vârste cuprinse între 4-8 ani au nevoie de 1.2 mcg. În primii 3 ani de viață, copiii au nevoie de 0.9 mcg de vitamina B12 zilnic, iar pentru sugarii de sub un an, doza zilnică recomandată de vitamina B12 scade sub 0.9 mcg. În cazul copiilor, vitamina B12 se obține în special prin alimentație, suplimentele administrându-se doar la recomandarea medicului specialist

Cele mai bune surse de vitamina B12 sunt organele de animale. Ficatul și rinichii, în special de la miel, abundă în vitamina B12. 100 de grame de ficat de miel furnizează 3,571% din necesarul zilnic de vitamina B12. Și ficatul de vită este recomandat, 100 de grame furnizând aproximativ 3.000% din necesarul zilnic de vitamina B12. 

Alimente cu Vitamina B12

Scoicile sunt o altă sursă importantă de vitamina B12. Un consum de 20 de scoici îți poate oferi 7,000% din DZR (doza zilnică recomandată).

Sardinele oferă organismului 554% din DZR de vitamina B12 per 150 de grame. Și tonul conține 453% din DRZ de vitamina B12 per 100 de grame. Somonul este, de asemenea, o sursă bună de vitamina B12. 178 de grame de somon gătit oferă organismului 208% din DRZ de cobalamină.

Laptele, brânză și ouăle nu ar trebui să lipsească din alimentație, deoarece conțin proteine, minerale și vitamine. 240 ml de lapte furnizează organismului 46% din DZR de vitamina B12. În plus, 22 de grame de brânză elvețiană conțin 28% din necesarul zilnic, în timp ce 2 ouă mari (100 de grame) oferă organismului 46% din DZR de vitamina B12.

Dacă ai un deficit al acestei vitamine sau ai o alimentație exclusiv vegană, îți poți asigura cantitatea necesară organismului prin administrarea unor suplimente cu diferite concentraţii, în funcţie de necesităţi. Discută cu medicul specialist înainte de a alege suplimentul pe bază de vitamina B12.

Pe vegis.ro poți găsi suplimente de B12 atât sub formă de capsule și comprimate, cât şi în stare lichidă.

Suplimente cu vitamina B12

Surse:

  • https://www.health.com/nutrition/21-important-facts-about-vitamin-b12-deficiency
  • https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/1788456
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18709885/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2648137/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25559140/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2965901/
  • https://www.clancymedicalgroup.com/vitamin-b12/
  • https://www.webmd.com/diet/vitamin-b12-deficiency-symptoms-causes#1
  • https://www.clancymedicalgroup.com/vitamin-b12/
  • https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-benefits#section1
  • https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-foods#15

About Author

Vorbăreață incurabilă, dar care adoră să își împărtășească ideile și în scris. Iubitoare de animăluțe, călătorii și cărți inspirate din fapte reale.

No Comments

    Leave a Reply