Superalimente

Fructul de Baobab: cât de bun este pentru sănătate și cum poate fi consumat

Baobab 1

Arborele baobab este originar din anumite regiuni ale Africii, Arabiei Saudite, Australiei și Madagascarului. Cunoscut sub numele științific de Adansonia, baobabul poate crește în înălțime până la 30 de metri, iar diametrul trunchiului poate ajunge până la 9 metri. Acest copac produce fructe mari, cu un gust similar citricelor, care sunt consumate atât pentru aroma lor, dar și pentru calitățile terapeutice pe care le au.

Pulpa, frunzele și semințele fructelor de baobab, disponibile și sub formă de pulbere, sunt un ingredient principal în multe culturi culinare, date fiind și numeroasele beneficii pe care le au asupra corpului uman.

Arbore african

PROFIL NUTRIȚIONAL

Pulpa fructului conține din plin vitamina C, calciu, fosfor, potasiu, carbohidrați, fibre, proteine și lipide. Pe de altă parte, semințele conțin fosfor, magneziu, zinc, sodiu, fier, mangan, calciu, lizină și tiamină. Frunzele baobabului sunt bogate în calciu și proteine de calitate care pot fi digerate cu ușurință.

Cu toate acestea, în multe zone nu se găsesc cu ușurință fructe de baobab, varianta cea mai accesibilă fiind pudra obținută din aceste fructe. Și aceasta conține multe substanțe nutritive, în special vitaminele C, B6, B3 (niacina), fier și potasiu

Fructe arbore african

2 linguri de pudră de baobab (aproximativ 20 de grame) conțin: 50 de calorii, 1 gram de proteine, 16 grame de carbohidrați, 9 grame de fibre, 58% din doza zilnică recomandată (DZR) de vitamina C, 24% din DZR de vitamina B6, 20% din DZR de niacină, 9% din DZR de fier și potasiu, 8% din DZR de magneziu și 7% din DZR de calciu. 

Așadar, indiferent de varianta aleasă, fruct sau pudră, organismul tău beneficiază de numeroase substanțe nutritive.

BENEFICII PENTRU SĂNĂTATE

Specialiștii susțin că fructele de baobab au o serie de beneficii pentru sănătate, datorită substanțelor active pe care le conțin. Iată de ce este indicat să incluzi baobabul în alimentație, chiar și sub formă de pulbere

  • Are rol adaptogen

Adaptogenii sunt substanțe naturale care sunt capabile să scadă nivelul stresului și al anxietății și să reducă oboseala. Ajută, de asemenea, la creșterea capacității organismului de a reacționa și de a se adapta la factorii de stres. Combinația unică de vitamine și minerale din compoziția baobabului îl transformă într-un remediu natural cu efect adaptogen extrem de eficient.

  • Ajută la reducerea inflamațiilor

Baobabul conține antioxidanți și polifenoli, compuși care protejează celulele de stresul oxidativ, reducând inflamațiile din corp. Cercetătorii londonezi arată că inflamațiile cronice duc la apariția mai multor afecțiuni precum bolile de inimă, diabetul și afecțiunile autoimune sau oncologice.

Un studiu efectuat pe șobolani de către oamenii de știință din Egipt arată că pulpa fructului de baobab reduce mai mulți markeri inflamatori care pot afecta inima.

Pulbere de baobab 1
  • Favorizează scăderea glicemiei

Un studiu londonez arată că folosirea extractului de baobab la prepararea pâinii reduce cantitatea de amidon digerat rapid și încetinește creșterea nivelului de zahăr din sânge. În urma unui alt studiu realizat în Irlanda s-au descoperit beneficii similare.

Adăugarea baobabului în compoziția pâinii ajută la reducerea cantității de insulină necesară pentru transportul zahărului din sânge câtre țesuturi, contribuind astfel la reglarea glicemiei. Totodată, datorită conținutului mare de fibre, baobabul ajută la absorbția lentă a zahărului în sânge, prevenind astfel creșterile bruște ale glicemiei.

  • Poate contribui la scăderea în greutate

Anumite cercetări arată că adăugarea baobabului în dietă aduce beneficii și asupra siluetei. Un studiu condus de cercetătorii din cadrul Universității Oxford Brookes din Anglia arată că persoanele care au consumat smoothie în care au adăugat 15 grame de extract de baobab și-au redus semnificativ senzația de foame și au consumat mai puține calorii.

În plus, conținutul de fibre ajută la menținerea sațietății pentru mai mult timp. Cercetătorii americani susțin că persoanele care consumă cu 14 grame de fibre mai mult zilnic reduc numărul de calorii consumate cu până la 10% și ajung să slăbească aproximativ 2 kilograme în decursul unei luni.

  • Menține sănătatea intestinelor

Pudra de baobab conține fibre dietetice în proporție de 50%, dintre care o mare parte sunt fibre dietetice solubile. Eficacittea pudrei de baobab a fost dovedită atât în urma mai multor cercetări efectuate de-a lungul timpului, cât și prin utilizarea sa tradițională de către poporul african.

Beneficii consum arbore african

Cercetătorii italieni au descoperit că pudra obținută din fructele de baobab are un efect prebiotic asupra florei intestinale, acest lucru însemnând că are capacitatea de a crește producția a două dintre cele trei grupuri bacteriene bune pentru sănătatea intestinală: Bifidobacterium și Lactobacillus.

  • Are rol în procesul de alcalinizare a organismului

Un organism alcalin este considerat de mulți specialiști ca fiind cheia unei sănătăți generale mai bune, prin scăderea riscului de apariția a anumitor boli care pot perturba echilibrul acestuia. Pentru ca organismul să funcționeze în mod corespunzător, ar trebui să ne asigurăm că avem un pH alcalin în corp. Cum putem face acest lucru? Prin consumul mai multor alimente alcaline, precum pudra din fructe de baobab care s-a dovedit a fi unul dintre alimentele cu cel mai mare potential alcalin

  • Împiedică scăderea nivelului de potasiu din organism

În timpul efortului fizic pierdem electroliți prin transpirație, în special sodiu și potasiu. Administrarea de potasiu în combinație cu apă ajută organismul să se rehidrateze mult mai repede. Pudra din fructe de baobab conține o cantitate mare de potasiu, între 1800 și 2400 mg per 100 de grame, de 6 ori mai mult decât conținutul unei banane, care adesea este recomandată pentru consum în vederea menținerii unui nivel optim de potasiu în organism.

Întrucât pudra de baobab este solubilă în proporție de 80%, aceasta poate fi încorporată cu ușurință în băuturi hidratante destinate sportivilor și nu numai.

CUM POȚI CONSUMA PUDRA DE BAOBAB

  • Amestecă pudra de baobab cu apă sau suc: Gustul pudrei de baobab este similar cu cel al limonadei diluate. Este foarte răcoritoare și indicată mai ales după efortul fizic intens. 
  • Adaugă pudră de baobab în iaurt sau în smoothie-urile pe care le consumi pentru un boost de antioxidanți:

– Dacă vrei să prepari un smoothie pe bază de mango, iată o rețetă rapidă. Ai nevoie de 2 linguri rase de pudră de baobab, 1 banană curățată și feliată, 500 ml de suc proaspăt de mango și 250 de grame de iaurt. Ingredientele se pun într-un blender și se amestecă până obții o băutură cremoasă. 

– Pentru prepararea unui milkshake delicios, ai nevoie de 125 ml de lapte, 2 linguri de pudră de baobab, 3 linguri de înghețată bio (cu aroma preferată), 3 linguri de iaurt și 2 linguri de miere. Toate ingredientele se pun în blender și se amestecă bine. Vei obține o băutură răcoritoare, gustoasă și hrănitoare.

Rețete cu pudră de baobab
  • Adaugă o linguriță de pudră în cerealele cu lapte sau în compoziția porridge-ului.
  • Adaugă pudră de baobab în compoziția clătitelor, waffelor sau a altor dulciuri preparate în casă.
  • Adaugă pudră de baobab în sosurile pe care le prepari. Un alt mod simplu de a beneficia de proprietățile terapeutice ale baobabului este de a folosi pulberea și atunci când prepari diverse sosuri. Pudra de baobab se dizolvă mult mai repede în lichide mai groase, precum sosurile. Pentru a nu-i distruge principiile active, încorporează pudra de baobab când sosul este aproape preparat. 

Dacă vrei să prepari un dressing pe bază de ulei și oțet balsamic, iată o rețetă simplă în care poți încorpora și pudra de baobab. La 6 linguri de ulei de măsline extravirgin adaugă 2 linguri de oțet balsamic, 2 linguri de ierburi proaspete tocate (în funcție de preferințe), 1 linguriță de muștar Dijon, ¼ linguriță de pudră de baobab, o jumătate de linguriță de sare și puțin piper. Ingredientele se amestecă bine, de preferat într-un recipient cu capac pentru a le agita. Amestecul preparat se pune la frigider pentru 30 de minute, iar înainte de a-l turna peste salată se mai agită încă o dată.

PUDRA ȘI ULEIUL DE BAOBAB: INDICATE ȘI-N RITUALURILE DE FRUMUSEȚE

Pudra de baobab poate fi folosită și extern pentru a-i oferi pielii un boost de vitamina C și antioxidanți. Iată o rețetă simplă pe care o poți folosi săptămânal pentru îngrijirea pielii. Ai nevoie de pudră de baobab, iaurt, turmeric pudră și miere.

Ulei arbore african

Într-un recipient de sticlă sau din lemn adaugă o jumătate de linguriță de pudră de baobab, o jumătate de linguriță de turmeric pudră, 1 lingură de miere și 2 linguri de iaurt natural. Ingredientele se amestecă bine pentru a obține o compoziție uniformă. Masca obținută se aplică într-un strat subțire pe față, evitând zona ochilor. Se lasă să acționeze între 10 și 20 de minute, după care se îndepărtează cu apă călduță.

Și uleiul de baobab poate fi folosit pentru îngrijirea pielii, întrucât are o serie de beneficii: hidratează, previne pierderea apei din straturile pielii, catifelează pielea și îi îmbunătățește textura și elasticitatea, repară barierele pielii, o ajută să se vindece mai repede și reduce inflamațiile. Uleiul de baobab ajută, de asemenea, la combaterea eczemelor și a acneei. Se folosește direct pe piele, aplicându-l într-un strat subțire. Excesul de ulei poate fi îndepărtat cu o dischetă demachiantă.

Înainte de a include fructele de baobab în alimentația ta, chiar și sub formă de pulbere, discută cu medicul tău, mai ales dacă suferi de anumite probleme de sănătate. Pudra de baobab este considerată a fi sigură pentru consum, fără reacții adverse majore, însă cel mai bine este să ceri o părere avizată. Astfel, poți beneficia în siguranță de proprietățile terapeutice ale baobabului pentru menținerea sănătății și a frumuseții. 

Pulbere ecologică de Baobab

Surse:

  • https://www.healthline.com/nutrition/baobab
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/306445#nutrition
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3492709/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26913549/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24176228/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26612114/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28413912/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11396693/
  • https://baobabfoods.com/baobab-health-benefits
  • https://www.wikihow.com/Use-Baobab-Powder
  • https://www.healwithfood.org/how-to-use/baobab-powder-recipes
  • https://www.healthline.com/health/baobab-oil
About Author

Vorbăreață incurabilă, dar care adoră să își împărtășească ideile și în scris. Iubitoare de animăluțe, călătorii și cărți inspirate din fapte reale.

No Comments

    Leave a Reply